Brev:
Vil ikke spise aftensmad - 3 år
18. juni 2015
Alder:
3 år
Vil ikke spise aftensmad - 3 år
Hej Helen
Jeg har en datter som lige er blevet 3 år. Hun er født 6 uger for tidlig, og har altid været tynd og småspisende.
Mit problem er at det sidste år har hun ikke ville spise aftensmad. Hun har altid været kræsen, men det sidste år er det gået meget ned af bakke. Hun startede med gerne at ville alt ''børne venlig'' mad, undtagen kartofler. Nu er det sådan at hvis eks. får pizza piler hun alt fyldet af. Hvis vi får pasta med kødsovs spiser hun kun pasta osv. Og hun spiser max. 10 pasta skruer, og så er det det. Indtil for nylig har hun fået lov at få noget andet at spise, men det vil hun heller ikke mere. Hun er ikke sulten, med mindre det er suppe. Nu er vi så begyndt at give hende en rugbrød med smør, hvis hun ikke vil have det vi andre får, men problemet er bare at det vælger hun altid nu. Vi har også prøvet at hun ikke fik andet end det der bliver serveret, men hun er ligeglad, og beklager sig ikke senere over at hun er sulten. I løbet af dagen spiser hun ok, men det varierer meget i perioder. Hun er utrolig kræsen, og jeg vil gerne at hun skal spise mere varieret så hun får det hun har brug for.
Du får lige en beskrivelse af hende:
Hun går stadig i dagpleje selvom hun er fyldt 3 her d. 4 juni, men skal begynde i børnehave d. 1 aug. Jeg har valgt at hun skulle vente med at starte, til efter sommerferien, så hun kunne blive tilknyttet en fast pædagog, som ikke skulle på ferie, da hun er en pige, som har brug for meget tryghed, og en person hun i starten er knyttet til. Hun prøver stadig ble, og vil på INGEN måde prøve at sidde på wc, selv jeg lokker med slik :)
Hun skriger og gør sig helt stiv, hvis jeg prøver. Når hun har været i bad, og hun bliver tørret er det første hun siger, ''ren ble på''. Hun kan ikke lide at gå unden ble, selvom hun gerne ville da hun var 1.5 år.
Hun er alderssvarende, på alle punkter, og nogen lidt over undentagen disse problematikker, som jeg håber du kan hjælpe mig med?
Hun er i øvrigt enebarn, og bor med begge sine forældre.
Hilsen Gitte