Vil ikke spise aftensmad - 3 år

18. juni 2015

Alder:
3 år

Vil ikke spise aftensmad - 3 år

Hej Helen

Jeg har en datter som lige er blevet 3 år. Hun er født 6 uger for tidlig, og har altid været tynd og småspisende.

Mit problem er at det sidste år har hun ikke ville spise aftensmad. Hun har altid været kræsen, men det sidste år er det gået meget ned af bakke. Hun startede med gerne at ville alt ''børne venlig'' mad, undtagen kartofler. Nu er det sådan at hvis eks. får pizza piler hun alt fyldet af. Hvis vi får pasta med kødsovs spiser hun kun pasta osv. Og hun spiser max. 10 pasta skruer, og så er det det. Indtil for nylig har hun fået lov at få noget andet at spise, men det vil hun heller ikke mere. Hun er ikke sulten, med mindre det er suppe. Nu er vi så begyndt at give hende en rugbrød med smør, hvis hun ikke vil have det vi andre får, men problemet er bare at det vælger hun altid nu. Vi har også prøvet at hun ikke fik andet end det der bliver serveret, men hun er ligeglad, og beklager sig ikke senere over at hun er sulten. I løbet af dagen spiser hun ok, men det varierer meget i ...

Annonce

... perioder. Hun er utrolig kræsen, og jeg vil gerne at hun skal spise mere varieret så hun får det hun har brug for.

Du får lige en beskrivelse af hende:
Hun går stadig i dagpleje selvom hun er fyldt 3 her d. 4 juni, men skal begynde i børnehave d. 1 aug. Jeg har valgt at hun skulle vente med at starte, til efter sommerferien, så hun kunne blive tilknyttet en fast pædagog, som ikke skulle på ferie, da hun er en pige, som har brug for meget tryghed, og en person hun i starten er knyttet til. Hun prøver stadig ble, og vil på INGEN måde prøve at sidde på wc, selv jeg lokker med slik :)

Hun skriger og gør sig helt stiv, hvis jeg prøver. Når hun har været i bad, og hun bliver tørret er det første hun siger, ''ren ble på''. Hun kan ikke lide at gå unden ble, selvom hun gerne ville da hun var 1.5 år.

Hun er alderssvarende, på alle punkter, og nogen lidt over undentagen disse problematikker, som jeg håber du kan hjælpe mig med?

Hun er i øvrigt enebarn, og bor med begge sine forældre.

Hilsen Gitte

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Høj stol til baby

Når barnet begynder at kunne sidde selv, er det en god idé at anskaffe en høj stol. Så kan barnet sidde med ved bordet under måltiderne, og det kan også følge med i, hvad I laver ved køkken- og spisebordet.

Der findes mange forskellige modeller af højstole, men de fleste vælger i dag en model, som kan stå ved spisebordet. Det giver mulighed for, at baby kan være med ved bordet, når familien sidder og spiser og på den måde naturligt tage del i måltiderne.

De...

Læs mere i Babylex

Peanuts og børn

Peanuts (jordnødder) - bør ikke gives til børn under 3 år. Det samme gælder andre hele nødder, kerner fra vindruer, popcorn, hele rå gulerødder og lignende hårde fødevarer.

Børn under 3 år vil ofte have vært ved at tygge og bearbejde hårde fødevarer, og der er derfor en risiko for, at barnet fejlsynker - og det kan være meget farligt. I værste fald kan f.eks. en peanut sætte sig fast ved luftrøret og blokere luftvejene. Især peanuts og kerner fra vindruer har vist sig at udgøre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Jeg havde i en periode lidt problemer med at amme og var egentlig ved at smide håndklædet i ringen, men Helen sagde de rigtig ting som gjorde at jeg fortsatte og det er jeg rigtig glad for i dag ...

Camilla Martin